Főoldal | Aktuális | Levelezés | Naptár | Honlaptérkép | Elérhetőségeink | Tanusitvany

.: Menü :.

Simplex

Korábbi filmek

Simplex programja

.: Névnap :.

Ma Gedeon, Johanna napja van!


.: Linkek :.

Tükör által: A lé meg a Lola

Tanár: Szemkeő András
"A LÉ MEG A PÁL APOSTOL"

…És megint egy pocsék címadás, egy bugyuta fordítás-ferdítés (Lola rennt - A lé meg a Lola), egy "tréfarépa", cuki-muki, jópofi marketingfogás. Mert kit érdekel az önmagában, ha valaki, bárki, Ön, te, én vagy Lola rohan, ha Lola rennt?
Pedig a dolgok ezzel kezdődnek, és ezzel érnek véget: rohanással. A lé amúgy csak csordogál búvópatakként - hol van, hol nincs.
Látszólag magától értetődő, de hangozzék el: aki rohan, az nem kolbászol, nem flangál, nem bámész', hanem egyet tesz: "a lankadt kezeket és a megroskadt térdeket megerősíti", s "ami mögötte van, azt elfelejtve, ami pedig előtte van, annak nekifeszülve fut, egyenest a cél felé". Nem sétafikál, nem időz. Kellene pedig? Így kell ennek lennie mindig?

Megtehetné-e a filmbeli Lola, hogy nem rohan? Komoly, valóban életbevágó-életmentő feladata van. Megtehetnék-e a filmen kívüli lolák, hogy nem rohannak? Komoly… feladatuk van.
Lola megfeszül, hogy áldozatot hozzon. Amit szerelme elrontott, azt helyrehozza. Az idő (is) sürgeti, s a pénz (a "mani") nagyon kell. Most. A kamera, mint a film beszélő- és látószerve, hosszú dinamikus képsorokkal beszél és láttat; nem locsog-fecseg, és nem bambul, hanem feszesen követi végtelen percekig a lány futását, egy lánghajú atlétanőét, aki mit sem törődik a külvilággal, a nagyváros (jelen esetben Berlin) más bóklászóival, ácsorgóival, s azok hasonló, keresztező pályáival. Lola - továbbra is - rohan, rennt, s közben a "jeges gépzene" üteme kíséri.

Napi száguldásaink és meg nem állásaink mind halogatások, szőnyeg alá söprések. Pedig ez a szakadatlan meg nem állás egyszer megbicsaklik. Csak egyszer - esetleg véglegesen. Mit tegyünk tehát? Akkor most céltudatosan előre, ahogy Pál apostol, vagy engedtessék meg a tűnődő "semmittevés"?
Lola és Manni három lehetőséget, esélyt, különböző lefolyású és végpontú történetet kapnak, háromszor "érnek véget". Nekik lehet. Mert ez csak egy film.

Hogy? Tessék? Megint Pál apostol: "Nem azé, aki fut, sem azé, aki akarja…"?

Diák: Kobe
A LÉ MEG A LOLA, AVAGY "LOLA FUT"

A film egy sokunk által ismerős képpel kezdődik: a tömeggel. A kamera néha elkezd követni egy embert, de csakhamar átvált egy másik "áldozatra". Az egyik szereplő, a rendőr felrúgja a labdát, ezzel útjára küldve a sorsot.
Pár pillanat múlva Lola és Manni telefonbeszélgetését láthatjuk/hallhatjuk. Itt hangzik el a "kerettörténet", itt tudjuk meg az alapinformációkat.

Vajon szürrealista a film vagy sem? Az újrakezdésektől eltekintve teljesen reális események szemtanúi lehetünk, minden lehetséges lenne a való életben. Tehát ez a kérdés nyitott marad. Maga Lola is teljesen átlagos ember, csak furcsa színezetű haja különbözteti meg őt a többiektől. Ez a szín lehet a szenvedély színe is. Lola szenvedélyesen küzd, hogy barátjának előkerítse a kért pénzösszeget, nem riad vissza semmitől. Emellett szenvedélyesen szereti is a fiút, ez főleg az "újrakezdés" előtti "látomásban" figyelhető meg. Nem úgy gondolkodik, hogy "ő is csak egy fiú az életemben, majd jön száz másik helyette", hanem "az egyetlenem bajban van, segítenem kell neki, mert számít rám". Ennek ellenére Manni pont délig vár, majd kirabolja a szupermarketet. Pedig a szíve mélyén biztosan ő is megbízott Lolában, de mivel neki az élete függött ettől, az adott pillanatban nem volt képes teljesen logikusan gondolkodni. Kapkodott, aminek meg is lettek a következményei.

Hogy van-e happy end? Végül is akármelyik "epizód" következett volna be, azt már megváltoztatni nem lehetett volna. A film végére került a "happiest end", mivel ez volt a "legelfogadhatóbb" befejezés. Lehet, hogy az egyik szereplő halála után a másik sorsa jobb fele alakult volna, de a történet kettőjükről szólt, meg "kellett" érniük a film végét.


Nyomtatható verzió

Az oldal folyamatosan frissül A weboldal motorja: Írj az oldal karbantartójának